آهن آلات ساختمانی

آهن آلات از قدیم الایام جزء اصلی و اساسی در ساخت و ساز بوده است و امروزه هم از عناصر مهم و پایه محسوب می شود. درواقع آهن آلات در صنعت ساختمان از پرکاربردترین مصالح می باشد که از ابتدای ساخت یک ساختمان در مراحل فوندانسیون جهت مقاوم سازی و تا مراحل میانی و پایانی برای ایجاد سازه های سقفی از انواع آهن آلات استفاده می شود.
صنایع آهن و فولاد از پایه های اقتصادی و اجتماعی همه کشورهای جهان به حساب می آید و کالایی اساسی در بورس هستند.
آهن را از سنگ معدن با استفاده از کوره های وزشی استخراج می کنند.

تیرآهن اساسی ترین پروفیل ساختمانی

تیرآهن از مصالح اولیه ی احداث هر پروژه ساختمانی می باشد که در قرن بیستم با پیشرفت صنعت , کاربرد این قطعه هم فزونی یافته است.
تیرآهن طبق استاندارد اروپا تولید می شود و ضخامت بال آن ثابت است. تیرآهن به صورت ستون,خرپا,نعل درگاه, تیر در پوشش سقف ها و پل های لانه زنبوری به کار می رود.
تیرآهن به سه صورت یافت می شود:
۱)- تیرآهن IPE  (استاندارد اروپا و ایران)
۲)- تیرآهن INP  (استاندارد چین و روسیه)
۳)- تیرآهن IPB (بال پهن)

تیرآهن لانه زنبوری (CPE)

علت نامگذاری این نوع تیر به نام تیر لانه زنبوری‌، شکل این تیر پس از بریدن و جوش دادن دوباره است‌. این تیرها در طول جان خود دارای فضاهای توخالی هستند که مشابه لانه زنبور است. به همین علت به آنها تیر لانه زنبوری می‌گویند. هدف از انجام این کار این است که تیر بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیر نورد شده اولیه تحمل کند‌.

تیرآهن لانه زنبوری
با انجام این کار ارتفاع تیر افزایش پیدا کرده و در نتیجه ممان اینرسی مقطع افزایش پیدا می‌کند‌. برای مثال‌، با این کار ارتفاع پروفیل IPE-18 که ۱۸ سانتیمتر است به ۲۷ سانتیمتر افزایش پیدا می‌کند‌. در ساخت تیر لانه زنبوری ارتقاع تیر ساخته شده ۱/۵ برابر تیر اولیه خواهد بود.

نبشی و ناودانی و تفاوت های آن ها

ناودانی یکی از پروفیل های ساختمانی و صنعتی با مقاطع باز می باشد که به دو صورت ساده و مشبک عرضه می شود. ناودانی کاربردهای متفاوتی دارد که می توان موارد زیر را نام برد:
– ماشین آلات، چارچوب، ترمیم بناهای معماری، ساختمان، تجهیزات ساخت و ساز و تشکیلات دریایی
– نبشی هم از آهن آلات مهم ساختمانی به حساب می آیند که به صورت مرکب و منفرد در سازه ها به کار می رود که به دو صورت پرسی و فابریک تولید می شود.
– نبشی برای اتصال پل ها به ستون ها و اتصال تیرآهن ها به بیم های باربر و اتصال ستون ها به صفحات در فوندانسیون، ساخت ستون و خرپا و ساخت سقف کرمیت برای بال بالایی تیرچه به کار می روند.

نبشی و ناودانی

روش های اتصال آهن آلات ساختمانی

برای اتصال این آهن آلات ساختمانی معمولا از دو روش پیچ و مهره و روش جوش استفاده می شود. در روش پیچ و مهره از پیچ و مهره های فلزی و در روش جوش از دستگاه های جوش برقی استفاده می شود. معمولا برای ساخت اسکلت های فلزی روش پیچ و مهره ای با نظارت مهندسین رواج بیشتری دارد زیرا زمان کمتری برای اتصال لازم دارد.