گروه کارخانجات اتحــاد

تولید کننده خرپا و تیرچه صنعتی به روش اتوماتیک

انواع روش های نگهداری و محافطت از بتن

عمل آوری بتن

عمل آوری مراقبتی است که در 7 الی 10روز اول بتن انجام می شود. بتنی که از لحظه تخلیه در هوای آزاد قرار بگیرد تنها به 50 درصد مقاومت نمونه ای 28 روزه (که در آزمایشگاه در دما و رطوبت ایده آل قرار دارد) می رسد. اگر این مراقبت 3 روز پیاپی صورت پذیرد مقاومت بتن اجرا شده به بیش از 75 درصد شرایط ایده آل می رسد. عمل آوری 7 روزه تضمین کننده رسیدن به صد در صد مقاومت شرایط ایده آل می باشد.

مراقبت از بتن

در مراقبت از بتن باید دو مسئله زیر مورد توجه قرار گیرد:

  1. رطوبت کافی و مناسب
  2. دمای مناسب

کنترل دما در هوای معمولی چندان ضرورتی ندارد ولی در هوای بسیار گرم و بسیار سرد (کمتر از 4 درجه سانتی گراد) باید تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

الف: روش هایی که حضور آب را در کنار بتن تامین می کند که خود به 6 دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. .ایجاد برکه آب
  2. ایجاد مه (آب باشی)
  3. پوشش خیس
  4. استفاده از پوشش نایلونی
  5. استفاده از مواد محافظ
  6. قالب های درجا نگه داشته شده

1- ایجاد برکه آب:

به این صورت که شرایط مناسب به گونه ای فراهم می شود که در طول دوره مراقبت همواره یک لایه آب به ضخامت حداقل 5 الی 10 سانتیمتر روی سطح بتن قرار گیرد. استفاده از این روش تنها برای سطوح تخت قابل اجرا بوده و برای مکانی مناسب است که آب کافی در دسترس بوده و اختلاف دمای آب و بتن بیش از ده درجه نباشد.در این روش باید توجه داشته باشیم که اختلاف دمای آب نسبت به بتن بیش از 10 درجه سانتی گراد نباشد در صورت وجود اختلاف دما موجب بروز ترک های موئین در سطح بتن می گردد. به طور کلی این روش برای مکان هایی مناسب است که آب کافی وجود داشته باشد.

2- ایجاد مه (آب باشی):

ایجاد مه به این معنی است که آب به صورت قطرات ریز و پودری بر روی سطح بتن ریزی پاشیده می شود. و برای مکان هایی مناسب است که دما نسبتا بالا باشد. -این روش برای آب پاشی سطح افقی و نیز برای سطوح قائم مناسب است. -در مراقبت از سطوح قائم باید از شلن گهای با سوراخ های مناسب استفاده شود. –اتلاف آب در این روش حتی از روش برکه آب نیز بیشتر است.

3- پوشش خیس:

پوشش نظیر گونی، کرباس و موکت اگر به صورت خیس شده روی بتن قرار گیرند، در مراقبت از سطوح بتنی بسیار مفید خواهند بود. مزایای این روش نسبت به روش قبل در این می باشد که تبخیر آب از این پوشش ها بسیار طولانی مدت تر می باشد. اما عیب این روش لکه کردن احتمالی سطح بتن است.

این روش ها برای ما دو کار انجام می دهد:

1 .از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می کنند در نتیجه موجب کاهش میزان تبخیر آب می شوند.

2.این پوشش ها مقداری از آب را در خود ذخیره می کنند که مدت زمانی طول می کشد تا این آب تبخیر شوند.

4- استفاده از پوشش نایلونی:

روش مناسبی برای جلوگیری از تبخیر آب محسوب می شود. پوشش نایلونی معمولا در مقابل آفتاب خشک شده و پاره می شود.

5- استفاده از مواد محافظ:

موادی هستند از جنس موم یا چسب که معموال با دستگاهی نظیر دستگاه رنگ پاش روی سطح بتن پاشیده می شوند. مناسب برای کارهایی است که در ارتفاع اجرا شده و از نظر وسعت و حجم کوچک می باشد علت این امر به این دلیل است که گران بودن این مواد برای استفاده در پروژه های بزرگ صرفه اقتصادی ندارد.

6- قالب های درجا نگه داشته شده:

قالب های فلزی ازاین نظر مناسبند که آب بتن را محبوس نموده و به هیچ وجه اجازه نمی دهند که آب از بتن تبخیر شود. در مورد قالب های چوبی بایستی توجه کرد که این قالب ها تا حدودی آب بتن را جذب کرده پس بایستی مراقبت ویژه ای در باره قالب چوبی لحاظ شود.

ب: روش هایی که با ایجاد حرارت زیاد همراه با رطوبت کافی، گیرش بتن را تسریع میکند.

  1. استفاده از جریان بخار آب
  2. استفاده از بخار آب همراه با فشار

1- استفاده از جریان بخار آب:

در این روش جریانی از بخار آب دمای بتن را به دمای 80 الی 100 درجه سانتیگراد می رساند و با تسریع گیرش مراقبت 7 روزه به 48 ساعت تقلیل می یابد. استفاده از این روش برای بتن پیش ساخته مناسب است و برای بتن درجا کاربرد ندارد.

2- استفاده از بخار آب همراه با فشار:

دمای حدود 150 درجه با بخار آب به همراه فشار به قطعه که در یک محفظه قرار دارد تزریق می شود. در کارگاه ها و کارخانه پیش ساخته و پیش تنیده از این روش برای مقاربت از قطعات پیش ساخته استفاده می شود. بایستی توجه داشت که حرارت در دو روش پیشین همراه با بخار و رطوبت به بتن اعمال می شود. و از این منظر ضرری برای بتن ایجاد نمی کند.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکداین
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *